Sunday, December 5, 2010

Og så kom snøen...

...i uante mengder. Yr forutså 1-3mm nedbør utpå kvelden i går og natt til i dag, og har ikke endret varselet siden. Dessverre viser værradaren en annen historie. Lavtrykket som kom inn fra nordsjøen i går kveld seilte ikke rett opp i oslofjorden som antatt, men ble liggende utenfor sørlandet i noen timer mens det spiste seg stort og stygt på Golfstrømmen. Nå er det snart midt på dagen, og det laver ned igjen etter et lite opphold. Etter radaren å dømme skal det ikke ta slutt med det første, heller.

Med morgenrutinen på plass, sitter jeg spent og venter på at snøværet skal gi seg. Jeg prøvde isen med Oscilia i dag tidlig, og den har blitt god og myk etter at snøen har lagt seg som et isolerende teppe over alt sammen. Dessverre vet jeg så inderlig godt at fenomenet er midlertidig, og at situasjonen er i ferd med å snu seg til det motsatte. Ettersom saltet smelter den nyfalne snøen, arbeider det seg sakte men sikkert oppovet mot overflaten. Når snøteppet til slutt har kollapset ned i sørpa, har det dannet seg en struktur med nesten rent ferskvann øverst, som blir gradvis brakkere ned imot sjøisen.

Når denne nye strukturen så fryser, kan ikke bare isen legge på seg stor tykkelse på kort tid - den ferske skorpen øverst blir også mange ganger hardere enn isen under. Jeg har nettop selv fått erfare hvor tung slik is kan være å bryte, da jeg slo meg ut fra Moss sentrum bare noen dager etter at isen la seg. Da var det såvidt jeg klarte det, ved å ta fart opp på isen flere ganger til jeg kom ut til råken etter Emil. Isen her ute blir fort grovere enn det, og det er mye lenger ut til skipsleden, så det kommer ikke på tale å kjøre båten ut dit etter at dette fryser.

I går ettermiddag ringte det plutselig en kar som har vært og snust på fjordbåten tidligere. Nå sier han at han definitivt er interessert i å kjøpe, men jeg har blitt skuffet så mange ganger nå at jeg ikke tør håpe. Han vil at jeg starter motoren og ser at alt er greit først, så det er vel på tide jeg begynner på det. Jeg er litt spent på om varmeveksleren m./ diverse har overlevd kulda, og funderer fælt på hvordan jeg skal løsne på en startmotor som jeg ikke kommer til for å demontere. Spennende med fallhøyde.

No comments:

Post a Comment