Friday, December 24, 2010

Julestemning

Roen har senket seg, og stemningen har begynt å falle på plass. Mamma har gitt meg en seng på loftet og en tynn sommerdyne. Etter snart å ha sovet i hus i en uke, er kroppen delvis aklimatisert, og jeg sliter ikke lenger med varmen. Jeg kunne blitt vant til dette.


Jeg skrev en liten artikkel om reparasjon av propellskader i Juni, men den ble aldri publisert, siden jeg ikke fant noen bilder av den ferdige jobben. Etter i dag å ha konstatert at de bildene ikke finnes på laptopen min, bestemte jeg meg for å publisere allikevel, så får jeg heller oppdatere med noen flere bilder etter at Oscilia går på slipp til sommeren.


Ellen har vært kjempesnill og sett til båtene mens jeg har ligget invalid. Hun dro ut igjen i dag, og det virker som om situasjonen er relativt stabil, på tross av et par ting som bekymrer meg. Det var en liten perle med is på innsiden av eksosgjennomføringen på styrbord side, og jeg tør ikke å avskrive muligheten for at det er resultatet av en frostskade i kanalen på utsiden. Den ligger slik til at den ikke kommer til å tine på en stund, så jeg trenger ikke å ligge våken og uroe meg, men nå må jeg være på ballen hvis mildværet kommer.


En annen, større bekymring er at kjølsvinet i Nemi nå er gjennomfrosset. Jeg vet alt for godt hvordan det pleier å gå når skiten tiner, så her har jeg fått servert et noe udefinert tidspress på rivningsjobben. Jeg har jo ingen store verdier lagret ombord, men de langsiktige konsekvensene hvis situasjonen skulle utvikle seg i feil retning er strengt prohibitive. Her må det taes tak!


Ellen tok noen bilder av båtene fra land, og det ser så hjemmekoselig ut! Tro det eller ei, jeg gleder meg til å kunne flytte tilbake. Bedringen i hofta går med stormskritt, og jeg sov natt til i dag helt uten å våkne av at jeg snudde meg. Hvis ting fortsetter i dette tempoet, er det ikke lenge til jeg er helt oppegående. Kanskje jeg til og med kan gjøre alvor av planen om å ta en natt eller to der ute i løpet av romjulen, selv om jeg må kline på plass Refleksen for at det skal bli levelig.

No comments:

Post a Comment