Friday, January 21, 2011

Morgenstemning på fjorden

Lisette kom på overnatningsbesøk i går. Vi bestemte oss for å kjøre over med Oscilia på morgenkvisten, heller enn at Lisette tok fergen. Dermed ble det oppstart fem på seks, etter bare en halv kaffekopp på sengekanten (takk, elskede!), og så fikk jeg nyte resten av kanna i 5.5 knops rolig marsj over Oslofjorden. Det var en del skipstrafikk, og det ble nesten hektisk å skulle følge med på radaren og plukke en linje over separasjonssystemet, samtidig som vi holdt kursen syd av grunnene ved Alby, men ikke så langt syd at vi havnet i veien for fergetrafikken mellom Moss og Horten.

Det var fortsatt mørkt da vi rundet sydspissen på Jeløya, og lysene fra byen funklet imot oss gjennom morgendisen. Jeg stirret febrilsk etter lykta på moloen i enden av kanalen, men så bare lys fra bebyggelse og trafikk i sentrum. En stund etter at jeg hadde funnet riktig kurs mot åpningen, skjønte jeg at lykta var mørk. Er denne tatt ut av drift? Noe sier meg at jeg burde begynne å lese EFS. I alle fall fant vi veien, og siden både vind og strøm helt glimret med sitt fravær gikk resten av prosedyren silkemykt.

Det finnes i sannhet tristere måter å starte dagen på.

...

Det er dyrt å bryte is. Jeg peilet tankene i går, for å kunne danne meg en oppfatning om hvor mye diesel som går med. Svaret kom som et sjokk: Jeg har så langt i år brukt 1/2 kubikk. Dette tilsvarer ca 20 l/nm. Det er skremmende tydelig at jeg får ta grundig stilling til hvor mye is jeg har råd til å bryte heretter.

1 comment:

  1. Det var en god start på dagen i grunn ja :)Var deilig at alt gikk så knirkefritt, sett bort ifra bøyen vi rygget på :(

    ReplyDelete