Wednesday, January 26, 2011

Man tager vad man haver

Jeg fikk endelig fikset aggregatet til Art i går. En tidligere feilsøkingsrunde hadde fastslått at shutdown-hjernen var utbrent, og et par forsøk på å kontakte GenSet hadde fastslått at de ikke er interessert i å drive ettermarkedsstøtte på gammelt utstyr. Dermed fikk jeg ta turen til Clas Ohlson og handle inn en god håndfull fjernlysreléer, og etter noe fundering over koblingsskjemaet hadde jeg godt nok grep om kretslogikken til å surre det hele pent sammen med strips og krympestrømpe. Det fungerte omtrent som forventet, bortsett fra en detalj jeg ikke skjønner meg på.

Etter å ha montert og testet systemet skulle jeg bare isolere terminalene da jeg oppdaget at jeg hadde glemt å patche pluss over til 85-terminalen (triggeren) på alle reléene. Dobbelt- og trippelsjekk bekreftet at de klikket allikevel når jeg lukket sikkerhetsbryterne. Hvordan kan dette ha seg? Jeg håper at noen med tilstrekelig teknisk innsikt kan komme opp med et svar, for dette lurer jeg fryktelig på.

Planen for i dag var å kjøre ut til bøya like etter frokost, men nå er det faktisk såpass med is i kanalen at jeg ikke tør å bryte meg ut, med tanke på hvor mange båter som ligger rundt meg. Det hadde bare vært for trist å trykke et isflak gjennom skutesida til den vakre gamle treskøyta som ligger der foran. Nå venter jeg på at gutta fra komunen skal komme i gang og bryte isen med Emil, men de har holdt på borte ved brygga i en times tid, og det kan se ut som også de har noe å stri med. Jeg får bare håpe at det løser seg på et vis.

Ice-modemet mitt (den mobile internett-forbindelsen) har takket for seg, og en prat med teknisk avdeling kom ikke fram til andre løsninger enn at de får sende meg et nytt. Dermed blir jeg uten mulighet til å oppdatere her når jeg drar ut, fram til jeg enten får et nytt modem eller får sneket til meg litt trådløs internett i en eller annen gjestehavn.

No comments:

Post a Comment