Thursday, January 20, 2011

Greia med saltvannspyling av dassen.

Jeg har med undring registrert at et antall nye båter av den "finere" sorten nå leveres med ferskvannspyling av toalettet. Jeg har ikke helt skjønt greia med det før nå. Altså, de fleste kjenner vel til at hardt vann fører til kraftigere kalkavleiringer i røropplegget, men når ble det noensinne et praktisk problem? Septisklanger burde jo byttes ut med ti-femten års mellomrom uansett, ettersom luktsperren blir utett.

Svaret på denne funderingen slo meg i bakhodet i dag, da toalettet nektet å tømme seg med et trykk på knappen. I stedet fylte det seg sakte opp med en uapetittelig, brun supppe som til slutt sto til randen. En hurtig feilsøkingsrunde avslørte at det var slangen mellom T-ventilen ved toalettet og utløpet som hadde gått tett. Jeg hektet slangen av ved utløpet og trykket på knappen igjen. Ingenting skjedde, så jeg rekruterte en særdeles uvillig trekkefjær til stakejobben og tredde den ned i slangen.

Etter å ha pirket rundt en stund mens jeg kjørte pumpa i korte perioder, løsnet det endelig. Jeg hadde aldri trodd meg at en helt vanlig dasskvern kan levere en så kraftig stråle i en 1" slange! Jeg ble sittende midt oppe i det, med bæsj og faenskap langt oppetter skottet, mens jeg funderte på hvordan jeg hadde innbilt meg at slangen kom til å levere et søtt lite drypp. Nåja, ting var i alle fall i orden igjen, så jeg tørket opp det verste griseriet, tredde slangen på plass igjen og trykket på knappen. Skålen tømte seg halvveis, og så var det full stopp igjen. Faen!

Smådesperat bestemte jeg meg for at slangen måtte ut slik at jeg kunne få staket den opp skikkelig. Det virket enkelt, helt til jeg hadde slangen løs og skulle dra den ut av hullet sitt. Ikke snakk om. Jeg dobbelt- og trippelsjekket at den ikke var noen skjulte klammer jeg hadde glemt, men det var helt enkelt slangen som var blitt gammel og gjenstridig som et HDPE-rør. Den var bare en meter lang, men bøyd på to plasser, og det var nok til at den satt bom fast. Jeg halte og dro mens tiden gikk alt saktere og ting utenfor mitt private helvete mistet sin betydning. Til slutt satt jeg på dørken med 1 stk septikslange i hånden og kunne konstatere at jeg nettop hadde besøkt et sted som ikke inneholdt noe annet enn den svarteste styggedom, bannskap og stanken av vellagret avføring. Slikt skjer når jeg prøver å gjøre for mye før frokost.

Når jeg først hadde slangen i hånden var det en smal sak å ta den med seg ned på badeplatformen sammen med et kreativt utvalg av stakeverktøy og gjøre kort prosess med blokkasjen. Slangen viste seg å være tettpakket over nesten halve sin lengde med en fibrøs, gruslignende masse bestående av dasspapirfragmenter sementert sammen med mineralavleiringer.

Dette bringer oss altså tilbake til tidslinjen for tilkalking av sanitæranlegg. Jeg hadde innbilt meg at det var snakk om ti-femten år før ting begynte å skje, men dette har gått mye fortere. Jeg bare håper at tiden anlegget har vært ute av bruk har hatt vel så mye å si for prosessen, som mengden møkk som har gått igjennom. En ting er å skulle gjøre denne jobben annethvert år, nå som jeg har saget større huller til slangen behøver det ikke være noe stort problem, men jeg blir mørkeredd når jeg ser på det 3m lange 3/4" kobberrøret mellom pumpa og septiktanken.

Kanskje det ikke er så dumt å spyle med ferskvann allikevel? For mitt vedkommende er det utelukket å bruke det som eneste løsning, siden det ville betydd at dassen hadde vært inoperativ i denne perioden da jeg ikke har hatt vann på tanken. Men en løsning slik at jeg kan velge vannkilde til spylingen virker absolutt ikke utenkelig. Jeg har jo en kubikk med ferskvann når tanken er full, så på sommeren behøver det ikke gripe inn i livet mitt i det hele tatt.

Så hva har jeg fått ut av mitt lille eventyr i dag? Jeg skjønner i hvert fall hvordan ferskvannspyling av dassen kunne vært en god idé for meg. Men jeg sliter fortsatt litt med å vri hodet mitt rundt hvordan den samme kosteffektivitetsanalysen ser ut for en mer normal familiecruiser med 200 liter vann ombord. Og hva i all verden er vitsen med å spise paprika og mais? Etter utseendet å dømme fordøyes det knapt i det hele tatt...

2 comments:

  1. Huffamegen. Håper du fikk dusjet og vasket deg!
    Glad i deg : )

    ReplyDelete
  2. Jeg tror at ikke-bruk kan være en viktig faktor her.

    * Jeg har hatt saltvannsspyling av toalettsystemene i alle mine båter, og det har aldri vært tilløp til slike problemer du beskriver.

    * Derimot har jeg hatt store problemer her på Ringsrød etter reisefravær som IKKE har vært innledet med grundig spyling av septiksystemet.

    Lykke til. Du har nettopp gitt meg gleden over å være en erfaring fattigere.

    ReplyDelete