Monday, February 21, 2011

Kul idé, men...

Nå er altså facebook-vesten i ferd med å gjøre sitt inntog. En liten gruppe lyse hoder fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo har kommet på at de kan bygge inn en liten chip i en redningsvest, som ved hjelp av GPS sporer båtturen din slik at den automatisk og fortløpende kan deles med venner. Kul gimmick, absolutt, men jeg sliter litt med å se behovet. Jeg trodde da at teknologien for å tracke dine bevegelser og integrere dem mot en facebook-konto for lengst var tilgjengelig for diverse mobiltelefoner, og kontroversiell nok med det.

Hadde det ikke vært en litt mer praktisk løsning å bare putte mobilen i lommen når du drar på båttur? Ikke vet jeg, siden jeg ligger langt unna fjesboka, men det må finnes grunner til at folk vil ha teknologien på plass i en redningsvest. Kanskje den for eksempel har en sensor som forteller når du har gått i sjøen, så alle dine venner kan motta et tweet om nødsitasjonen? Veien er ikke lang før vesten så følger med på både kroppstemperatur og puls, slik at vennene dine kan følge deg live mens du ligger der og fryser i hjel.

Det er ikke vanskelig å se for seg praktiske fordeler med å kunne spore en redningsvest elektronisk. Men for all del, sørg da for å bruke en egnet platform, så som EPIRB, SART eller AIS! Jeg tror ikke jeg putter veldig mye i munnen hvis jeg gjetter blindt på at et slikt produkt eksisterer fra før. I så fall er det en slik en jeg ønsker meg, men så har jeg begynt å bli gammel og sær nok til å prioritere pålitelighet i en nødssituasjon over fancy gimmickery. Men kanskje det er nettop der behovet for denne nye vesten finnes?

På tross av alt det gode holdningsskapende arbeidet jeg ble utsatt for fra mine foreldre, skulle det et par nestenstygge ulykker til før jeg virkelig forstod behovet for å bruke vest. Ikke nok med det, men selv etter å ha kjent uhyggen på kroppen ble jeg ikke ordentlig flink med sikkerhetsutstyret før jeg begynte å kjøre båt hver dag. De som står for tur til å dø på grunn av manglende sikkerhetsutstyr er jo nettop de som ikke har rukket å bli gamle og sære nok ennå.

Kanskje, hvis vi bare lar være å fortelle dem at GPS-tracket deres er fullstendig uinteressant, og i samme omgang unngår å nevne hvor enkelt det er å laste det ned fra plotteren de sannsynligvis har fra før, at det er nettop dette som skal til for at de begynner å bruke vest. I så fall er alt som skal til for at dette blir en livreddende genistrek, at de bytter ut bevegelsessensoren med en enkel bryter som aktiverer vesten når man hekter på dødmannsnoren.

No comments:

Post a Comment