Sunday, February 13, 2011

En helt annen type "båtliv"

Jeg og Lisette fikk et cruise til København i julepresang av mamma. På DFDS Commodore De Luxe Class, no less. Dette er full pakke med vår egen luksuriøse suite der champagnen stod klar i isbøtta da vi ankom, og med tilgang til vårt eget oppholdsrom ("by invitation only") der drikke og underholdning er gratis. Noe så gjennomført dekadent! Dette er ganske langt unna min stil, og De Fine Menskene er over alt, men nettop derfor nyter jeg det så grundig. Det er meg en personlig nytelse å være et skjeggete hår i deres suppe, og jeg fantaserer om hva de sier bak ryggen min: "Jøss, har de sluppet inn arbeiderklassen her også?! Jeg trodde vi betalte for å unngå denslags!"

Da vi gikk ombord ble jeg stående og glane på MOB-båten deres, komplette med fet fenderlist og Kamewa-jet. I matsalen ble jeg sittende og beundre vindusinnrammingene, helskåret i 1/2" syrefast stål. Og når jeg går på badet, kan jeg ikke unngå å tenke på hvor fornemt det er med vakuumdass, og hvordan jeg kunne bygget et slikt system inn i Oscilia. Ikke på lenge, ble svaret. Jeg er altså veldig klar over at jeg egentlig ikke passer inn, men nettop derfor er dette ekstra herlig. Hele poenget med reisen er jo å ta et avslappet dypp i de lukulliske omgivelsene, og for min egen del er jo standarden her fem-seks hakk over min egen der hjemme. Det skal virkelig ikke mye anstrengelse til for å nyte denslags.

Jeg har registrert at temperaturen der hjemme har ligget godt under null siden vi dro, og jeg kan derfor være ganske sikker på at jeg ikke kommer meg ut til Oscilia med Jonas når vi kommer hjem. Men vet dere hva? Akkurat nå klarer jeg egentlig ikke å bry meg. Det får bli morgendagens eventyr. Nå har jeg bare tenkt meg opp i Commodore Lounge, uten noe dypere formål enn å plukke en gratis Tuborg ut av kjøla. Jeg har sagt det før, så jeg fatter meg i korthet: Det er de små tingene i livet, blah, blah. Takk, Mamma!

2 comments:

  1. Hei sann, må bare si att jeg synes du er veldig god til å skrive. Dette er helt klart en av mine favoritt sider, kommer til å forsette å følge med her. Og håper du har lykke med deg videre for du virker som en dyktig og real fyr. :)

    ReplyDelete
  2. Takk for vennlige ord, og ikke minst for oppmerksomheten. Det er alltid motiverende å se at noen leser og setter pris på det jeg skriver.

    ReplyDelete